مقالات

انواع سنگ قیمتی3

انواع سنگ های قیمتی سفید

انواع سنگ‌های قیمتی سفید شامل الماس و تافیت است که در زیر به معرفی هر کدام از آنها پرداخته‌ایم.

الماس:

 از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی است که در میان سنگ‌های قیمتی بیشترین ارزش را دارد زیرا تشکیل و ساخته شدن آن میلیون‌ها سال طول می کشد.

الماس یک ترکیب معدنی است که از کربن خالص ساخته شده و سخت‌ترین ماده طبیعی موجود روی کره زمین به شمار می‌رود. سنگ‌های الماس بسیار قوی هستند و فقط با یک الماس دیگر قابل برش یا صیقل داده شدن هستند.

الماس‌ها به طور معمول بی‌رنگ هستند، اما سنگ‌های زرد، قهوه‌ای، سبز، خاکستری، سیاه، صورتی، آبی، قرمز و بنفش نیز می‌توانند در طیف رنگ الماس یافت شوند.

الماس‌های درجه یک در جواهرات بر اساس رنگ (از مایل به سفید تا مایل به زرد) و وضوح (از خالص تا سطوح مختلف ناخالصی و رگه) درجه‌بندی می‌شوند. الماس در قیراط اندازه‌گیری می‌شود؛ یعنی هرچه وزن قیراط و سطح خلوص یک سنگ بالاتر باشد، این گوهر با ارزش‌تر است.

الماس سخت‌ترین ماده شناخته شده در دنیاست که ویژگی‌های خاصی مانند درخشندگی بالا و نیمه رسانایی دارد. تراش الماس، بیشترین اثر را در میزان درخشش و قیمت آن دارد.

اگر الماس از رنگ، خلوص و شفافیت خوبی برخوردار باشد، تراش بد باعث تیره به نظر رسیدن آن می‌شود. به همین خاطر در خرید الماس باید با یک متخصص مشورت کنید و از خوش تراش بودن آن مطمئن شوید.

در دوران باستان رومی‌ها بر این باور بودند که در طول جنگ، الماس برای آنها شهامت و شجاعت می‌آورد. کاهنان اعظم یهود الماس را هنگام تصمیم‌گیری در مورد گناهکار یا بیگانه بودن متهمان به کار می‌بردند. اما امروزه تقریبا هیچ کدام از این تفکرات رواج ندارد و ویژگی‌های ظاهری و صنعتی الماس باعث ارزش آن شده است.

سنگ تافیت:

سنگی با قدمت کم وبسیار کمیاب است که به طور اتفاقی توسط ریچارد تافی در دوبیلن، پایتخت ایرلند کشف شد. عناصر اصلی سازنده تافیت برلیوم، منیزیوم و آلومینیوم است.

نکته قابل توجه این است که تافیت نخستین ماده معدنی و کانی بشمار می‌رود که برلیوم و منیزیوم در آن وجود دارد. سنگ تافیت در رنگ‌های سفید و بی‌رنگ، بنفش مایل به خاکستری، قرمز – بنفش، قرمز، سبز روشن ، بنفش – صورتی و رنگ ارغوانی یافت می‌شود.

انواع سنگ های قیمتی در ایران

یکی از انواع سنگ های قیمتی در ایران سنگ فیروزه است. نام فیروزه به معنی سنگ ترکی گرفته شده است. هر چقدر فیروزه صاف‌تر و بزرگ‌تر باشد، ارزش آن بیش‌تر است. همچنین رنگ این سنگ از آبى سبز رنگ تا زرد کم رنگ تغییر مى‌کند.

فیروزه در آریزونا، نیومکزیکو، ایالات متحده، استرالیا، افغانستان و ایران( نیشابور و دامغان) یافت مى‌شود؛ فیروزه عجمی و شجری نیشابور نه تنها در کشور بلکه در سطح جهان به دلیل کیفیت عالی‌اش بسیار معروف است.

باید بدانید که فیروزه عجمی گرد و درشت است و رنگ خالص آن ( آبی سیر) به عنوان گران قیمت‌ترین نوع فیروزه برای ساخت انگشتر استفاده می‌شود.

از دیگر انواع سنگ های قیمتی در ایران سنگ عقیق است. پس از معدن فیروزه نیشابور، قدیمى‌ترین معدن سنگ نیمه قیمتى ایران، معدن بایگ است.

این معدن دراستان خراسان رضوى قرار دارد. معدن عقیق شجر بمرود نیز در خراسان جنوبى قرار دارد و به عنوان تنها معدن عقیق شجر ایران تامین کننده بخش عمده مواد اولیه کارگاه‌هاى تراش عقیق است.

به طور کلی در حال حاضر فقط فیروزه و عقیق در ایران استخراج مى‌شود که سهم آن در مقایسه با تجارت جهانى بسیار ناچیز است.

اما به صورت کلی، سالانه در شهر مشهد ۹ تن عقیق و ۶ تن نگین فیروزه تولید می‌شود. بعد از مشهد استان‌های همدان، زنجان، کرمان و سیستان و بلوچستان استان‌های نسبتا با پتانسیل بالا در این حوزه هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید