مقالات

انواع سنگ قیمتی2

انواع سنگ های قیمتی سبز

انواع سنگ‌های قیمتی سبز شامل زمرد و یشم اعلی است که در زیر به معرفی هر کدام از آنها پرداخته‌ایم.

زمرد:

زمرد در مقابل حرارت ضعیف است و ممکن است به خاطر گرما ترک بخورد. مهم‌ترین عامل زمرد در خرید و فروش، گرید آن است. گریدهای زمرد به پررنگی و کم رنگی آن و میزان شفافیت سنگ بستگی دارد.

برای اطمینان از اصل یا بدل بودن زمرد، آن را زیر نور بگیرید. زمرد واقعی هیچ نوع فلاش رنگی از خود بازتاب نخواهد داد. زمرد طبیعی فلاش‌های اندکی بازتاب می‌دهد که اصطلاحا آتش نامیده می‌شوند. اما زمرد بدلی همچون رنگین‌کمان نور می‌تاباند و به این ترتیب می‌توانید غیر اصل بودن آن را تشخیص دهید.

اولین زمردها در مصر علیا در ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح استخراج شدند. سنگ‌های زمرد در طول سلطنت اسکندر بزرگ استخراج شده و مورد پسند و علاقه كلئوپاترا قرار گرفتند و توسط او جمع‌آوری شدند.

آزتک‌ها و اینکاها نیز سخت طالب زمرد بودند و مغولان هند نیز آن قدر برای آنها احترام و ارزش می‌گذاشتند که روی سنگ‌ها را با متون مقدس حک می کردند تا از آنها برای جلوگیری از شر استفاده کنند. مصریان باستان هم برای درمان چشم از زمرد استفاده می‌کردند. همچنین در دهان مرده‌ها این سنگ قیمتی را قرار می‌دادند تا در آن دنیا بهتر صحبت کنند.

 پزشکان هم زمرد را برای پادزهر و درمان بیماری صرع یا بیماری های معده به کار می‌بردند. در حال حاضر هم بعضی از پزشکان به خواص درمانی زمرد اعتقاد دارند و جوشانده زمرد را برای علاج سرطان یا برای علاج صرع و همچنین درمان اسهال خونی تجویز می‌کنند.

یشم اعلی:

یشم سبز یا یشم اعلی یکی از گران قیمت ترین سنگ جواهرهای جهان است که هر قیراط آن با قیمت باورنکردنی ۳ میلیون دلار به فروش می‌رسد. جادئیت به دلیل کیفیت بالای شفافیت و سایه‌های سبز عمیقی که دارد، بسیار ارزشمند است. گران‌بهاترین جدیت‌ها در میانمار استخراج می‌شوند. جادئیت اشباع شده از سدیم و آلومینیوم است.

این سنگ دارای سختی بین ۶/۵ تا ۷ است. تنوع رنگی آن بالا است و رنگ سبز آن از همه مشهورتر است. هنگ‌کنگ یکی دیگر از مراکز تجاری این سنگ آسمانی به شمار می‌آید. یشم جادئیت بسیار سخت‌تر و متراکم‌تر از نفریت است. همچنین به دلیل کمیاب بودنش قیمت و ارزش بسیار بیشتری نیز نسبت به نفریت دارد.

چینی‌ها در دوران باستان این سنگ را مقدس می‌دانستند و به همین خاطر آن را بین لب‌ها، سوراخ‌های گوش و بینی مرده قرار می‌دادند تا شیطان را از مرده دور نگه دارد. گفته می‌شود یشم، سنگ صلح و دوستی است و خاصیت ضد استرس و ضد اضطراب دارد. یشم در درمان تشنج، بیماری‌های ریه و بیماری‌های پوستی نیز موثر است.

انواع سنگ های قیمتی آبی‌رنگ

انواع سنگ‌های قیمتی آبی‌رنگ شامل فیروزه، سرندیبیت، گراندیدریت و الماس آبی است که در زیر به معرفی هر کدام از آنها پرداخته‌ایم.

فیروزه:

فیروزه یک سنگ قیمتی مبتنی بر آب است که در صخره‌ها و کوه‌ها شکل می‌گیرد. در مقایسه با الماس، فیروزه اصل دارای خلل و فرج (حفره‌های) ریزی است که دلیلش هم وجود آب در این سنگ است. به طور کلی، برای استفاده از سنگ فیروزه در طراحی و ساخت طلا و جواهر باید حتما این سنگ پرداخت شود و رنگ و شکل آن بهبود پیدا کند.

فیروزه نیشابور بهترین و معروف‌ترین مدل این سنگ است اما فیروزه مصر و آمریکا هم به وفور در بازار وجود دارند. رنگ فیروزه نیشابور ملایم تر از باقی فیروزه هاست. فیروزه نیشابور معمولا هیچ وقت آبی یکدست نیست و ترکیبات معدنی نقش‌های مختلفی روی سنگ ساخته‌اند.

فیروزه و مشتقاتش خواص دارویی زیادی دارند و با توجه به ویژگی مغناطیسی، روی قلب، چشم‌ها و کبد تاثیر مثبت دارد. سنگ فیروزه با منظم کردن گردش خون به عملکرد قلب کمک می‌کند یا سرمه فیروزه چشم‌ها را تقویت می‌کند.

از سنگ فیروزه به عنوان سنگ حامی یاد شده است. به طوری که گفته می‌شود برخی از خلبان‌ها و مهمانداران هواپیما در اروپا برای ایمنی در سفر از فیروزه استفاده می‌کنند.

دلیل اینکه فیروزه را نماد دوستی می‌دانند این است که برای شکل‌گیری این سنگ، آلومینیوم و مس باید با هم همکاری کنند تا ماده معدنی جدیدی به نام فیروزه ساخته شود. به همین خاطر، این رابطه را به دوستی تعبیر کرده‌اند و فیروزه به نماد دوستی تبدیل شده است.

یاقوت کبود:

دومین سنگ سخت بعد از الماس است که در طبیعت یافت می‌شود. درجه سختی یاقوت کبود ۹ است و ساختار کریستالی سه گوش دارد. به طوری که فقط الماس توان بریدن یاقوت کبود را دارد. سنگ یاقوت، در واقع کریستال اکسید آلومینیوم است که با گونه‌های مختلفی از مواد معدنی، رنگ‌های متفاوتی ایجاد می‌کند.

یاقوت کبود در رنگ‌های مختلفی وجود دارد اما بیشتر آنها با سایه‌هایی از رنگ‌های آبی همراه هستند. یاقوت کبود به رنگ دیگری مانند صورتی، سفید یا زرد هم دیده شده‌اند اما به طور کلی یاقوت کبود فانتزی نامیده می‌شوند. سنگ ماه تولد شهریور با رنگ آبی بسیار جذابی که دارد نماد حقیقت، عقل، تفکر و شجاعت است و در زمان باستان آن را «گوهر خردمندان» می‌نامیدند.

یاقوت کبود آبی نشانگر صلح و آرامش است. بارها در نوشته های مذهبی باستان دیده شده است که یاقوت کبود نمادی از خلوص، خرد، وفاداری و ایمان باشد. یاقوت کبود در سراسر آفریقا و آسیا استخراج می شود اما آنها را می‌توان در استرالیا و ایالات متحده نیز یافت.

زیبایی و استحکام این سنگ باعث شده بعنوان طلسم در میان سلاطین بسیار محبوب باشد. یک تاریخدان قرون وسطا نوشته که شاهان این سنگ را به همراه داشتند تا آنان را از صدمات فیزیکی و حسادت درباریان محفوظ دارد. سنگ یاقوت یکى از سنگ‌هاى مناسب براى مدیتیشن است. این گوهر با ارتعاشات خود انرژى صاحبش را تقویت و تصمیم‌گیری را برای او آسان می‌کند.

سنگ سرندیبیت:

سرندیبیت نیز یکی دیگر از سنگ‌های معدنی گران قیمت و کمیاب است. این سنگ اولین بار در جنوب ماداگاسکار در سال ۱۹۰۲ (همانند سرندیبیت) کشف شد. نام این این سنگ نیز به افتخار آلفرد گران‌دیدیه، پژوهشگر فرانسوی که در ماداگاسکار مشغول به تحقیق و آزمایشات بود گراندیدیت نام گذاری شده است. رنگ گراندیدریت آبی مایل به سبز است.

دلیل آبی بودن آن، وجود عنصر آهن در ساختار سنگ است. هر چه میزان آهن بیشتر باشد رنگ آبی در سنگ نمایان تر خواهد شد.یکی از ویژگی‌های جذاب این سنگ رنگ‌های متفاوتی است که از هر زاویه در آن قابل رویت است.

الماس آبی:

 رکورد گران‌قیمت‌ترین سنگ جواهر جهان بر اساس هر قیراط است. الماس آبی طیف رنگی از سفید مایل به آبی تا آبی تیره را در برمی‌گیرد. این سنگ همچون دیگر الماس‌ها پاک کننده اعضا و تقویت‌کننده سیستم دفعی از جمله مثانه و کلیه‌هاست.

انواع سنگ های قیمتی سیاه

انواع سنگ‌های قیمتی سیاه شامل اوپال سیاه و عقیق سیاه است که در زیر به معرفی هر کدام از آنها پرداخته‌ایم.

عقیق سیاه:

عقیق اغلب به رنگ‌های آبی تیره، سبز یا قهوه‌ای در طبیعت یافت می‌شود. اما عقیق سیاه هم از جمله نایاب‌ترین سنگ‌ها و گران قیمت‌ترین عقیق‌هاست که می‌توان از طبیعت به دست آورد. این سنگ سیاه اغلب در جواهرات به عنوان نگین جواهرات و به حالت محدب و گنبدی شکل صیقل داده می‌شود و روی جواهرات شما با شکوه خاص و منحصربه‌فردی می‌نشیند.

عقیق سیاه معمولاً یا نگین انگشتری است یا برای آویزهای گردنبند به کار می‌رود. استرالیا منبع ۹۷ درصد از تمام عقیق‌های روی زمین است و تنها تعداد اندکی از معادن عقیق در آفریقا هستند. آمریکای جنوبی و اروپای شرقی نیز در تولید طبیعی دست دارند. جالب اینجاست که در سال ۲۰۰۸، ناسا اعلام کرد یک منبع عقیق باورنکردنی و غیرمنتظره را روی سطح کره مریخ کشف کرده است.

اوپال سیاه:

اوپال‌های سیاه که می‌توانند به رنگ آبی تیره، سبز یا قهوه‌ای به نظر برسند، نادرترین و گران‌قیمت‌ترین سنگ‌ها به شمار می‌روند. آنها اغلب در جواهرات به عنوان دامبله و اشکال گنبدی استفاده می‌شوند. استرالیا منبع ۹۷ درصد کل اپال‌هاست.

اوپال سیاه به شدت کمیاب است به طوری که فقط چند کشور در آفریقا، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی را می‌توان به عنوان دیگر منابع اوپال نام برد.

شفق قطبی استرالیا» نام ارزشمندترین اوپال سیاهی است که تاکنون یافت شده است. این گوهر کمیاب در سال ۱۹۳۸ در لایتنینگ ریج کشف و استخراج شد. این گوهر ۱۸۰ قیراطی به خاطر اندازه بزرگ و خال های زیاد و پر رنگش مورد تحسین قرار گرفته است.

در سال ۲۰۰۵ این اوپال سیاه را ۷۶۳ هزار تا یک میلیون دلار آمریکا ارزش گذاری کردند. سنگ اوپال سیاه موجب افزایش خلاقیت می شود. عواطف و احساسات را بهبود می بخشد. نشانگر عدالت است و از دارنده اش محافظت می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید