مقالات

سنگ گرانیت 2

 

شرایط مناسب برای ایجاد سنگ گرانیت

فرایند تولید گرانیت در طبیعت بسیار پیچیده است و شرایط باید به شکل خاصی مهیا باشد.

در ادامه شما را ویژگی‌های بستر مناسب برای تشکیل گرانیت در طبیعت آشنا می‌کنیم:

  1. دمای بالا: دمای بالا اولین عامل برای تولید سنگ گرانیت است. سنگ‌هایی که در عمق زمین وجود دارند به واسطه دمای بالا ذوب شده و مواد مذاب تبدیل می‌شوند. دمای مورد نیاز برای ذوب شدن سنگ‌ها حداقل ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

2. فشار بالا: فشرده شدن سنگ‌ها دما را بیش از پیش افزایش می‌دهد؛ معمولاً تشکیل گرانیت حداقل ۵ تا ۱۰ کیلومتر زیر سطح زمین اتفاق می‌افتد.

 

3. سرعت خنک شدن: ماگما به آرامی خنک شده و سفت می‌شود و کریستال‌های معدنی بزرگی را می‌دهد که در یکدیگر قفل شده‌اند و بافت منحصر‌به‌فرد گرانیت را تشکیل می‌دهند.

گرانیت برای داشتن این ظاهر متفاوت که مملو از کریستال‌های بزرگ در هم تنیده است باید به آرامی خنک شود.

4. آب: آبی که در درون مواد مذاب یا ماگما وجود دارد نقش کاتالیزور را به عهده گرفته و سنگ‌ها را سریع‌تر ذوب می‌کند. از سوی دیگر آب می‌تواند به‌سادگی مواد معدنی مورد نیاز برای ساخت گرانیت را با خود حمل کند.

 

5. سنگ‌های فلسیک: فلسیک‌ها سرشار از کوارتز و فلدسپات هستند و این دو ماده عناصر حیاتی برای ساخت گرانیت هستند. همانطور که متوجه شده‌اید طبیعت برای ایجاد سنگ گرانیت از ترکیبی از فشار و دمای بالا، آب و سنگ‌های فلسیک کمک می‌گیرد و با گذر زمان ماگما به آرامی سرده شده و به گرانیت تبدیل می‌شود.

 

معمولا مواد اولیه برای ساخت گرانیت در مناطقی که بیشترین فعالیت‌های آتشفشانی را در تاریخچه خود داشتند به وفور یافت می‌شود.

ویژگی های سنگ گرانیت

گرانیت نوعی سنگ آذرین است که به وفور در ساختمان سازی و ساخت و ساز به کار برده می‌شود. در این بخش به بررسی ویژگی‌های ظاهری و سپس به بررسی ویژگی‌های شیمیایی این سنگ می‌پردازیم.

ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری سنگ گرانیت چیست؟

چگالی: چگالی این سنگ نیز بسیار بالاست و به طور متوسط چگالی سنگ در هر سانتی‌متر مربع ۲.۶۴ گرم است.

بافت: با نگاهی به بافت سنگ متوجه ذرات درشت و دانه‌ای سنگ می‌شوید. در واقع کریستال‌های سنگ به وضوح قابل رویت هستند.

تخلخل: میزان خلل و فرج موجود در سنگ گرانیت بسیار کم است و همین مسئله منجر به افزایش استحکام آن شده است. این سنگ به شدت در برابر نفوذ آب و هوازدگی مقاوم است.

ویژگی های شیمیایی سنگ گرانیت چیست؟

ترکیبات: در ساختار سنگ گرانیت مواد معدنی از جمله فلدسپات، کوارتز، میکا، بیوتیت، آمفیبول و پیروکسن یافت می‌شود.

مقاومت در برابر اسید: سنگ گرانیت به شدت در برابر اسیدها مقاوم است به همین دلیل انتخاب مناسبی برای کانترتاپ یا محل‌هایی است که در معرض مواد اسیدی هستند.

واکنش‌پذیری: میزان واکنش پذیری سنگ گرانیت در برابر مواد شیمیایی نزدیک به صفر است به همین دلیل می‌توانید از آن در محل‌هایی که در تماس با مواد شیمیایی هستند به راحتی استفاده کنید.

مزایا سنگ گرانیت

. دوام بالا:

گرانیت مستحکم‌ترین سنگ ساختمانی طبیعی است و فرقی نمی‌کند تا چه اندازه از آن استفاده کنید این سنگ به سادگی آسیب نمی‌بیند. به همین دلیل گرانیت انتخاب بسیار مناسبی برای کف، دیوارها و سطوحی است که بار سنگینی را تحمل می‌کنند.

. ثابت گرمایی:

این سنگ از سرد شدن مواد مذاب تشکیل شده است و تحت تاثیر گرما تغییر ماهیت نمی‌دهد. بنابراین بدون نگرانی از تغییر رنگ و شکستگی ظروف داغ آشپزخانه را روی سنگ گرانیت قرار دهید یا از آن در طراحی شومینه استفاده کنید.

. سختی بالا:

گرانیت سنگ بسیار سخت و محکمی است. سختی این سنگ در مقیاس سختیدر حدود 6-7 است.

. تنوع رنگی:

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد به دلیل وجود مواد معدنی متفاوت و سرعت متغیر خنک شدن ماگما این سنگ در رنگ‌های متنوعی از سفید، سیاه، سبز، آبی، صورتی و قرمز در طبیعت یافت می‌شود..

معایب سنگ گرانیت

. شکاف در سنگ گرانیت:

همانطور که می‌دانید گرانیت تحت فشار بسیار بالا ایجاد می‌شود و این فشار می‌تواند منجر به بروز شکاف در سنگ شود. درست است که با استفاده از فرآوری‌های متفاوت و توری اپوکسی می‌توان تا حد زیادی این شکاف ها را برطرف کرد؛ اما هنگام خرید باید این نکته را در نظر داشته باشید که سنگی که شکاف عمیقی دارد برای مکان‌هایی که متحمل فشار زیادی هستند مناسب نخواهد بود.

. وجود منافذ در گرانیت:

میزان تخلخل و منافذ گرانیت در مقایسه با دیگر سنگ ها کمتر است اما با این حال باز منافذی در خود دارد. پیشنهاد می‌کنیم سالی یک بار کانترتاپ گرانیت خود را آب بندی کنید تا در ادامه با مشکلی روبه‌رو نشوید.

. عدم یکپارچگی:

طرح گرانیت یکسان نیست وپیدا کردن دو اسلب یکسان کار بسیاردشوار و در مواردی غیر ممکن است احتمال اینکه دو اسلب گرانیت از نظر ظاهری تفاوت‌هایی داشته باشند بسیار بالاست.

کاربردهای سنگ گرانیت چیست؟

سنگ گرانیت انتخاب بسیار محبوبی است که قرن‌ها در ساخت و سازهایی که به دست بشر انجام شده ایفای نقش کرده است. مقاومت و سختی بالای این سنگ در کنار طول عمر زیاد، این سنگ را به انتخاب مناسبی برای فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها تبدیل کرده است.

در ادامه شما را با برخی از کاربردهای این سنگ آشنا می‌کنیم:

-ساخت و ساز:

سنگ گرانیت به دلیل مقاومت و طول عمر بالا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت و ساز است. معمولاً از این سنگ برای ساخت فونداسیون، دیوارها، کف و دیگر اجزای ساختمان استفاده می‌شود. از سوی دیگر سنگ گرانیت انتخاب بسیار مناسبی برای روکش نمای خارجی ساختمان‌هاست؛ زیرا مقاومت بسیار بالایی دارد و می‌تواند ظاهر شکیل خود را سال‌ها حفظ کند.

-کانترتاپ:

انتخاب سنگ طبیعی برای کانترتاپ در معماری مدرن رواج پیدا کرده است. کانترتاپ گرانیت یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی است. این سنگ در کنار زیبایی و دوام بالا به سادگی نگهداری می‌شود و نیاز به مراقبت زیادی ندارد.

-سنگ گرانیت برای اپن:

سنگ گرانیت برای اپن بسیار گزینه مناسبی است سنگ گرانیت به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر مواد اسیدی و شیمیایی بهترین نوع سنگ برای استفاده در اپن می‌باشد.

-کف:

سنگ گرانیت انتخاب بسیار خوبی برای کف داخل بنا و خارج آن است. گرانیت در برابر ترافیک بالا و عبور و مرور آسیب نمی‌بیند. شما می‌توانید سنگ گرانیت را با فرآوری‌های متفاوت برای کف ساختمان سفارش بدهید.

-روشویی:

روشویی گرانیتی به نوعی از روشویی گفته می‌شود که از سنگ گرانیت ساخته شده باشد.روشویی گرانیتی کی از بهترین مدل های روشویی می‌باشد، دلیل آن هم این است که سنگ گرانیت در برابر مواد شیمیایی و مواد اسیدی به شدت مقاوم است. از این سنگ در همه قسمت ها استفاده کنید بدون اینکه نگرانی داشته باشید.

-مجسمه ها و یادواره ها:

درست است که مرمر انتخاب مجسمه‌ساز برجسته ایتالیایی یعنی میکل‌آنژ بوده است؛ اما گرانیت از نظر استحکام دوام یادواره‌ها و سنگ قبرها را برای قرن‌ها تضمین می‌کند.

-شومینه:

گرانیت در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت شومینه است. استفاده از این سنگ در ساخت شومینه‌ها علاوه بر زیبایی، دوام بالایی را نیز به همراه دارد.

-کف پارکینگ:

انتخاب سنگ کف برای پارکینگ بسیار مهم است، سنگی که برای کف پارکینگ انتخاب می‌کنید باید دوام بالایی داشته باشد و از این گذشته ظاهر مناسبی نیز داشته باشد.

-سنگ روی میز:

در کنار کانترتاپ شما می‌توانید از گرانیت به عنوان سنگ روی میز ناهارخوری یا میز عسلی و حتی به عنوان قفسه در اتاق نشیمن یا اتاق خواب استفاده کنید.

-دیگر کاربردها:

با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی فوق‌العاده این سنگ می‌توانید از آن برای محوطه‌‌سازی، جواهرسازی، سنگ فرش،سنگ پله گرانیت و مجسمه‌سازی استفاده کنید. برای راهروهایی که در محوطه بنا طراحی می‌کنید از سنگ فرش گرانیت استفاده کنید.

-فاکتورهای تعیین قیمت سنگ گرانیت چیست:

قیمت سنگ گرانیت بر اساس ضخامت، ابعاد شیوه فراوری تعیین می‌شود. هر اندازه بافت و رنگ سنگ شفاف‌تر باشد قیمت آن بالاتر می‌رود و سنگی که شکاف بیشتری داشته باشد قیمت کمتری خواهد داشت.

در این بخش شما را با برخی از عوامل تاثیرگذار روی قیمت سنگ گرانیت آشنا می‌کنیم:

-کمیاب بودن:

سنگ گرانیت بیش از ۸۰ درصد از سطح زمین را پوشانده است؛ اما بسیاری از سنگ‌های گرانیتی که استخراج می‌شوند الگوها و رنگ‌های دلپذیری ندارند. اگر به دنبال یک گرانیت خاص با رنگ‌بندی متفاوت هستید، باید هزینه بالاتری بپردازید.

-معدن:

گرانیت در سراسر جهان استخراج می‌شود. به همین دلیل محل استخراج نقش مهمی در تعیین قیمت سنگ دارد. از سوی دیگر شما باید فاصله معدن موردنظر را با محل پروژه در نظر بگیرید.

-ابعاد:

سنگ گرانیت در ابعاد متفاوتی در بازار موجود است. معمولا سنگ گرانیت در عرض 137 و طول 267 سانتی‌متر بریده می‌شود و به این تکه‌ها اسلب گرانیت می‌گویند. اگر به گرانیتی با ابعاد خاص نیاز داشته باشید، ممکن است قیمت سنگ گرانیت برحسب مترمربع نیز محاسبه شود.

-ضخامت:

ضخامت سنگ نیز قیمت نهایی گرانیت را تغییر می‌دهد. مسلماً هر اندازه ضخامت سنگ بالاتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.


-فرآوری ونصب:
بخش عمده هزینه تهیه سنگ گرانیت مربوط به نوع فرآوری و خدماتی است که هنگام نصب دریافت می‌کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید