مقالات

فولاد اتومات چیست؟

یکی از انواع فولاد، فولاد اتومات است که کاربرد وسیعی در صنعت به دلیل قابلیت ماشین کاری فوق العاده آن دارد. این فولاد به آن دسته از فولادهای کم کربن گفته شده که برای ساخت ابزار آلاتی که دقت ابعادی بالا و مشخصه مکانیکی کمی خواستار است استفاده می‌شود.

به عنوان مثال پیچ و مهره، شفت، اتصالات، چرخ دنده، لوازم جراحی و دندان پزشکی و … . در کل فولاد اتومات در صنعت کشاورزی، خودرو سازی و نظامی کاربرد فروانی دارد.

معرفی فولاد اتومات

فولاد اتومات که نام دیگر آن فولاد خوش تراش است به نوعی از فولاد گفته می‌شود که در موقع ماشین کاری پلیسه و براده‌های جدا شده از آن بسیار ریز باشد.

همین امر سبب می‌شود تا قابلیت ماشین کاری آن بالا برود و کیفیت سطح نهایی قطعه و طول عمر دستگاه تراشکاری افزایش یابد.

از این جهت نامگذاری این نوع فولاد به این دلیل است که ماشینکاری آن‌ها به دخالت انسان نیاز نداشته و به وسیله دستگاه‌های سی ان سی اتوماتیک انجام می‌شود. که نام دیگر آن فولاد خوش تراش

انواع فولاد اتومات

فولاد اتومات از انواع متعددی ساخته شده است. انواع استاندارد پر کاربرد این فولاد در ایران عبارت اند از:

– فولاد اتومات 1.0715

– فولاد اتومات 1.0722

– فولاد اتومات 1.0722

فولاد اتومات 1.0737

فولاد اتومات 1.0718

فولاد 1.0718 مقادیری از سرب را دارا است این نوع از فولاد دارای استحکام بالا و قابلیت خوش تراشی نیز است و به همین دلیل در صنعت کاربرد بسیاری دارد. در مقایسه با فولاد 1.0718، فولاد 1.0715 به فولاد نیمه اتومات معروف بوده و بدون ذره ای سرب است.

مزایا فولاد اتومات

. استحکام بالا

. قابلیت ماشین کاری فوق العاده

. افزایش عمر دستگاه ماشینکاری

. انعطاف پذیری فوق العاده

. کاهش قیمت نهایی قطعات به دلیل سرعت بالای تولید

. تولید قطعات با کیفیت عالی

معایب فولاد اتومات

ماشین کاری ضعیف در فولادهایی با درصد بالای کربن

– به دلیل وجود فسفر و گوگرد برای جوشکاری، نورد گرم و آهنگری مناسب نیست.

– ترد بودن و شکنندگی در فولادهایی با درصد کربن بالا

کاربرد فولاد اتومات

با توجه به مزیت‌های بسیار زیاد فولاد اتومات، این فولاد کاربرد فراوانی در صنعت دارد. مهم ترین کاربردهای فولاد اتومات شامل موارد زیر می شود.

کاربرد ویژه فولاد اتومات در صنایع اتومبیل سازی برای تولید انبوه قطعات

– تولید مفتول خوش تراش

– تولید دستگاه‌های تراشکاری مختلف از جمله دستگاه‌های سی ان سی

– تولید میلگرد و شش گوش با استفاده فولاد اتومات

– تولید ماشین آلات کشاورزی و ابزار نظامی

– ساخت ابزار دقیق و اتصالات هیدرولیکی با استفاده از فولاد اتومات

قیمت فولاد اتومات

قیمت فولاد اتومات به عوامل متعددی مانند برند، کشور تولید کننده، گرید، سایز و سطح مقطع وابسته است قیمت فولاد اتومات در بازار در مقایسه با سایر انواع فولاد بیشتر است. لازم به ذکر است که مزیت‌های فولاد اتومات و تاثیری که بر طول عمر تجهیزات و سرعت تولید دارد را می‌توان از دلایل برای اهمیت ندادن به قیمت بالای آن دانست.

 

خرید فولاد اتومات

قبل از  باید به نکات زیر توجه کرد:

– برند: فولاد اتومات در برندهای متعددی در بازار موجود است. برای انتخاب برند مناسب باید به کیفیت و اعتبار آن برند دقت کنید.

– گرید فولاد: با توجه به کاربرد مورد نظر خود می‌توانید گرید مناسب فولاد اتومات را انتخاب و خریداری کنید. شما باید گرید فولاد مورد نظر خود را از قبل تعیین کنید.

– شکل و ابعاد: فولاد اتومات در شکل‌های متعددی مثل شش پر، میلگرد، قطعات برش خورده و تسمه در بازار عرضه می‌شود. شما باید شکل و ابعاد مورد نظر خود را از قبل تعیین کنید.

– قیمت: همانطور که گفتیم قیمت فولاد اتومات به برند، کشور تولید کننده، شکل، گرید، ابعاد و سایز، میزان تقاضا و سطح مقطع بستگی دارد. شما باید بودجه خود را قبل از خرید تعیین کنید.

در صنعت برای استفاده از آلیاژ فولاد مناسب باید شناخت بسیار بالایی نسبت به این نوع فولاد داشته باشیم. به دلیل اینکه فولاد دارای مقاومت بالا و ویژگی‌های خوبی است، می‌توان با استفاده از آن انواع محصولات را برای ماشینکاری و تراشکاری از جمله ماشین آلات کشاورزی، قطعات خودرو و میلگردهای با کیفیت را تولید کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید