مقالات

منابع مهم اقتصادی و معدنی آسیا

ذغال سنگ

منابع مهم اقتصادی و معدنی آسیا را ببینیم آسیا دارای ذخایر عظیم ذغال سنگ است که تقریباً سه پنجم از کل جهان است، اما آنها به طور یکنواخت توزیع نشده اند.

بیشترین ذخایر در سیبری، جمهوری های آسیای میانه، هند و به ویژه چین یافت می شود. اندونزی، ژاپن و کره شمالی دارای ذخایر کوچکتر اما با اهمیت اقتصادی هستند.

چین عمدتا دارای ذخایر زغال سنگ درجه بالا است. هر استان حداقل یک میدان ذغال سنگ دارد، اما بیشترین ذخایر در شانشی و شاانشی در حوضه رود اردوس در شمال است. سیچوان، شاندونگ و شمال شرقی (فوشون، استان لیائونینگ) مناطق قدیمی تولید زغال سنگ با ذخایر خوب هستند و یک منطقه استخراج زغال سنگ با ذخایر بزرگ در آنهویی مرکزی، شمال رودخانه یانگ تسه (چانگ جیانگ) ایجاد شده است.

معادن موجود در نینگشیا و گانسو کارخانه های صنعتی شمال را تأمین می کنند، اما ذخایر آنها به وضوح مشخص نیست. از ذخایر شناخته شده در غرب هبی در حال بهره برداری است.

ذخایر عظیم زغال سنگ در آسیای شمالی و مرکزی یافت می شود و حدود 200 معدن در سراسر منطقه کار شده است.

بیشتر منابع شناخته شده زغال سنگ در شمال آسیا در سیبری نهفته است، اما میزان و کیفیت کلی ذخایر سیبری به طور کامل بررسی نشده است. کوه های اورال غنی از زغال سنگ نیستند، اما برخی از مزارع کوچک ذغال سنگ درجه پایین وجود دارد.

حوضه کوزنتسک در جنوب سیبری به یک تولید کننده غول پیکر تبدیل شده است. حوضه مینوسینسک در منطقه مرکزی سیبری غربی، منطقه کانسک در شمال در امتداد راه آهن ترانس سیبری، منطقه چرمخوو در غرب دریاچه بایکال در جنوب مرکزی سیبری و حوضه رودخانه بوریا در جنوب شرقی نیز مناطق عمده تولید سیبری هستند.

کانسارهای کوچکتری برای تأمین مناطق محلی مانند معادن کوچک و پراکنده در شمال ولادی وستوک و در جزیره ساخالین در شرق دور کار شده است. معادن قره قندی در شرق مرکزی قزاقستان دارای بیشترین ذخایر در آسیای میانه است.

در دوره اتحاد جماهیر شوروی، پس از شروع کار با زغال سنگ بهتر در غرب سیبری، استخراج معادن در آنجا گسترش نیافت.

میدان اکیباستوز، در شمال مناطق اصلی قره قندی، همچنین یک تولید کننده ذغال سنگ با کیفیت بالا است. ذخایر کوچکتر نیز در ازبکستان و همچنین در دره های قرقیزستان و تاجیکستان کار می شود. به ویژه اقتصاد چین و هند وابستگی زیادی به زغال سنگ دارند و از اواخر قرن بیستم مصرف زغال سنگ در کنار اقتصاد صنعتی آنها رشد کرده است.

نگرانی توسط متخصصان محیط زیست در مورد احتمال افزایش مصرف ذغال سنگ در این دو کشور برای افزایش سطح دی اکسیدکربن در جو ایجاد شده است و کربنات کلسیم هم جزو منابع مهم اسیا است.

نفت و گاز طبیعی

منابع مهم اقتصادی و معدنی آسیا حداقل دو سوم از منابع شناخته شده نفت خام و گاز طبیعی جهان در آسیا یافت می شود. این نسبت ممکن است ثابت شود زیرا سیبری، حوزه خزر و دریاهای جنوب شرقی آسیا بیشتر کشف می شوند. بسیاری از زنجیره های جزیره ای هم مرز با آسیای شرقی دارای تشکیلات زمین شناسی هستند که به نفع تجمع نفت است و میادین نفتی – چه در خشکی و چه در خارج از کشور – در جزایر اندونزیایی سوماترا، جاوا و بورنئو و چین، برونئی و مالزی در حال تولید است. آسیای غربی دارای بزرگترین ذخایر شناخته شده نفت است که در عربستان سعودی، عراق، کویت، ایران، قطر و امارات متحده عربی واقع شده است. سایر مناطق جنوب غربی آسیا دارای مقدار محدودی نفت هستند و ذخایر شناخته شده نفت در شبه قاره هند نیز اندک است. با این حال، طی دهه 1990 ذخایر قابل توجهی از گاز طبیعی در بنگلادش کشف شد.

مالزی تنها منطقه مهم تولید نفت در سرزمین اصلی جنوب شرقی آسیا است، اگرچه آبهای دریایی ممکن است پس از کاوش بیشتر تولید داشته باشند. ویتنام همچنین برخی از پتانسیل های دریایی را دارد. منطقه دریای چین جنوبی به طور فعال مورد آزمایش قرار گرفته است، اما اختلافات بین کشورهای پیرامون حاکمیت بر جزایر اسپراتلی مانع توسعه می شود. فیلیپین به عنوان یک منطقه تولید کننده قابل اغماض است و تولید نفت ژاپن نیز اندک است. به نظر می رسد کره شمالی و جنوبی عملا چشم انداز تولید ندارند، اما چین دارای تعدادی میدان تولید نفت در استان های سیچوان، گانسو و سین کیانگ و در شمال شرقی است. حوضه قایدام در شمال غربی استان چینگهای نیز یک منطقه تولید کننده است. مقداری نفت به طور منظم از شیل های نفتی یافت شده در شمال شرقی استخراج می شود و از گاز طبیعی در سیچوان و شمال شرق بهره برداری می شود.

اورانیوم

ذخایر سنگ معدن اورانیوم در سنگ های کریستالی باستانی آسیا یافت می شود. غنی ترین مزارع معدنی در قرقیزستان، بین اوش و تویا مویون یافت می شود. چین و هند ذخایر خاص خود را دارند. تصور می شود منابع اورانیوم چین در شمال استان های سین کیانگ و جنوب هونان باشد.

آهن

منابع مهم اقتصادی و معدنی آسیا بسیاری از مناطق آسیا دارای ذخایر سنگ آهن هستند، اگرچه هر کشوری عرضه داخلی خود را ندارد. به نظر می رسد کره جنوبی، تایوان، سریلانکا و چندین کشور کوچکتر در جنوب غربی آسیا فقط منابع کمی سنگ آهن دارند. ژاپن به مراتب کمتر از صنعت بزرگ آهن و فولاد مورد نیاز خود را دارد و بستگی زیادی به منابع وارداتی دارد. فیلیپین سنگ معدن صادر می کند. مالزی حجم قابل توجهی تولید می کند. تایلند، میانمار و پاکستان مقادیر نسبتاً کمی سنگ معدن کم عیار دارند و ویتنام و ترکیه دارای سنگ معدن خوبی هستند. اندونزی و هند هر دو دارای کانسارهای زیادی از سنگ معدن آهن خوب هستند که به طور منطقی توزیع می شوند.

اگرچه پیش از این چین به عنوان کشوری با کمبود سنگ معدن آهن در نظر گرفته می شد، اما مقادیر زیادی از عیارهای مختلف سنگ معدن کشف شده است که به طور گسترده توزیع می شوند و اغلب در نزدیکی منابع زغال سنگ قرار دارند. مراکز منطقه ای استخراج معادن، ذوب و ساخت در آنشان در استان لیائونینگ واقع شده است. نزدیک پکن؛ در جنوب آنهویی، غرب شانگهای؛ در مرکز چین، شرق ووهان؛ در جنوب مغولستان داخلی، شمال بائوتو؛ در مرکز گانسو غربی و در جزیره هاینان، در ساحل جنوبی. کانسارهای بزرگ سنگ آهن نیز در حوالی چونگ کینگ اتفاق می افتد. سنگ آهن در حجم کم محلی به طور گسترده ای در گوئیژو و یوننان در جنوب غربی واقع شده است. اکنون چین در میان تولید کنندگان عمده سنگ آهن در جهان قرار دارد.

سنگ آهن از مدتها قبل از کوههای اورال استخراج می شده است و به نظر می رسد که در حوضه قستانای در شرق اورال جنوبی در شمال غربی قزاقستان و جنوب غربی سیبری تقریباً منبع نامحدودی از سنگ معدن کم درجه وجود دارد. ذخایر زیادی سنگ معدن متوسط ​​در شمال غربی دریاچه بایكال، نزدیك به ذخایر چرمخوو پیدا شده است. کانسارهای کوچکتر در چندین مکان در شرق سیبری واقع شده اند. در آسیای میانه ذخایر اصلی در شرق قزاقستان یافت می شود.

فلزات فرو آلیاژی

منابع آسیایی نیکل گسترده نیستند. یک مزارع معدنی قابل توجه در نوریلسک، در شمال مرکزی سیبری وجود دارد. اندونزی، چین و فیلیپین نیز دارای ذخایر هستند و مقادیر قابل توجهی نیکل تولید می کنند. کشورهای آسیایی دارای ذخایر کروم شامل ترکیه، فیلیپین، هند، ایران و پاکستان هستند. ذخایر نیز در شمال غربی قزاقستان یافت می شود. منگنز به وفور یافت می شود و ذخایر زیادی در ماورای قفقاز، آسیای میانه، سیبری و هند دارد. ذخایر چین نیز قابل توجه است. جنوب چین دارای ذخایر بسیار زیاد تنگستن است. ذخایر تنگستن در آسیای مرکزی نیز مانند مولیبدن مهم است.

فلزات پایه غیر آهنی

آسیا غنی از مس نیست. در آسیای میانه سایتهای اصلی عبارتند از اولمالیق، جنوب شرقی تاشکند (ازبکستان). ژزکازگان، غرب قره قندی؛ و قونگیرات، در دریاچه بالخاش (قزاقستان). در سیبری، تولید عمدتاً از حوضه کوزنتسک انجام می شود. ذخایر سنگ معدن مس که یک بار در ژاپن گسترده شده بود دیگر کار نمی کند و فیلیپین دارای ذخایر محدود است. ذخایر چین در گانسو، هبی، آنهویی و هوبئی است، اما تولید آن ناچیز است. ترکیه، میانمار، مالزی، مغولستان، هند و کره شمالی ذخایر اندکی دارند.

بیشترین ذخایر سرب و روی در آسیا در حوضه کوزنتسک سیبری و در قزاقستان مرکزی و شرقی واقع شده است. چین همچنین دارای ذخایر فراوان سنگ معدن روی و سرب است و کره شمالی دارای منابع مهم سربی است.

آسیا دارای ذخایر عظیم بوکسیت است. بزرگترین مزارع در قزاقستان و در جنوب مرکزی سیبری در کوههای سایان واقع شده است. همچنین ذخایر زیادی در هند، اندونزی، ترکیه و مالزی و همچنین ذخایر قابل توجه در چین وجود دارد.

فلزات گرانبها

منابع مهم اقتصادی و معدنی آسیا در قرن های گذشته بسیاری از کشورهای آسیایی از کانسارهای آبرفتی طلا تولید کرده اند و برخی نیز این کار را ادامه داده اند. حجم کمی از طلای آبرفتی در میانمار، کامبوج و اندونزی تولید می شود و از سرچشمه های رودخانه یانگ تسه در منطقه مرزی تبت مقداری طلا حاصل می شود. هند در گذشته تولید کننده بزرگ طلا از معادن لود بود، اما به نظر می رسد بهترین سنگ معدن ها از بین رفته است. کره شمالی و جنوبی، تایوان و فیلیپین دارای ذخایر سنگ معدن طلا هستند و به طور دوره ای از معادن کوچک لد تولید طلا می کنند.

برای قرن ها طلا از معادن لود سیبری در کوه های اورال مرکزی تولید می شده است و در قرن نوزدهم چندین اکتشاف طلا برای کار کردن ذخایر آبرفت های دورتر از شرق در رودخانه های لنا و ینیسی وجود داشت. تولید طلای سیبری اکنون قابل توجه است و لودها در چندین مکان کار می کنند، مرکز آن در قسمت بالایی رودخانه کولیما در شمال شرقی است. علاوه بر این، پلاتین در نزدیکی نوریلسک در فلات سیبری مرکزی در شمال سیبری استخراج می شود. ذخایر مهم دیگر در شرق قزاقستان در آئوزوف، جنوب سمی است.

مواد معدنی غیر فلزی

منابع مهم اقتصادی و معدنی آسیا ذخایر آزبست در چین، کره جنوبی و دامنه شرقی اورال مرکزی در سیبری به وفور یافت می شود. میکا در شرق سیبری به وفور یافت می شود و همچنین در هند به مقدار زیادی وجود دارد. آسیا دارای ذخایر وسیعی از  سنگ نمک است، اما تپه ها و “یخچال های طبیعی” نمک در جنوب ایران قابل استفاده نبوده اند.

ذخایر با خلوص بالای کربنات کلسیم در مرکز ایران به وفور یافت می شود. در چین و هند نیز کربنات کلسیم دارای ذخایر قابل توجهی است. کربنات کلسیم به عنوان ماده ای ارزشمند در بسیاری از صنایع کاربردی مورد استفاده دارد.

در معدن مهم کربنات کلسیم در ایران کلوخه کربنات کلسیم از معادن به شکل انفجاری استخراج شده و در کارخانجات تولیدی با آسیابهای غول پیکر تبدیل به پودر کربنات کلسیم و یا سنگ دانه بندی شده کربنات کلسیم و یا پودر کربنات کلسیم کوتد یا پوشش داده شده می شوند.

رسوبات گوگرد و گچ در آسیای مرکزی و غربی به وفور یافت می شود. ژاپن دارای ذخایر زیادی گوگرد است. قزاقستان دارای ذخایر زیادی فسفات در شبه جزیره توپقراغان در ساحل شرقی دریای خزر و سایر ذخایر پراکنده با ارزش کمتر است.

 

الماس در شرق سیبری شرقی و هند تولید می شود. هند و سریلانکا تولید کنندگان قابل توجه یاقوت، یاقوت کبود و بسیاری از سنگهای نیمه قیمتی مانند سنگ ماه و عقیق هستند. میانمار و کامبوج همچنین منابع مهمی از یاقوت، یاقوت کبود و سنگهای قیمتی دیگر دارند.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید